MP-Brows - PMU wenkbrauwen
Permanente make-up (PMU) is een steeds groter wordende term. MP-Brows heeft al jaren ervaring met PMU en zag dat de vraag steeds groter werd. Samen met MP-Brows hebben we op deze vraag ingespeeld en hebben we MP-Brows op de markt gezet als merk. We zijn in augustus 2018 gestart met het op de kaart brengen van de handelsnaam MP-Brows. Om dit te bereiken hebben we een plan opgezet dat bestaat uit meerdere diensten. Deze diensten hebben we opgesplitst in 2 fasen:
Fase 1
- Marketingplan
- Branding
- Huisstijl
- Website
- Social media
- Adverteren & tracking
Fase 2
- Aanmeldprocedure optimaliseren
- Uitbreiden diensten
- Optimalisatie website & Advertenties
Fase 1
Marketingplan
Door van te voren een plan op te zetten kunnen we gericht te werk gaan. Daar is een marketingplan zeer geschikt voor. Hierin bepalen we de doelgroep en hoe we deze kunnen bereiken, de diensten die we (kunnen) leveren, wat het doel is, wat we de komende halfjaar, 2 jaar en 5 jaar willen bereiken, wat de sterke en zwakke punten van MP-Brows zijn en wat het budget is. Vervolgens werken we uit hoe we dat gaan doen. In het marketingplan bepalen we dat we voor MP-Brows het volgende gaan doen:
- Het merk MP-Brows opzetten
- Een huisstijl opzetten dat gericht is op de doelgroep
- Website opzetten waar alle informatie op gevonden kan worden en cliënten contact kunnen opnemen.
- Inzetten van social media
- Adverteren en deze advertenties tracken
Branding
De naam MP-Brows moet in de PMU sector een bekende merk worden dat professionaliteit en kwaliteit uitstraalt. Om dit te bereiken hebben we besloten om ons niet alleen te richten op het aanbrengen van PMU. MP-Brows moet een voorbeeld en informatiecentrum zijn voor alle PMU artiesten. Daarom geeft MP-Brows inmiddels tips, privé cursussen en masterclasses. Alle behaalde successen worden gedeeld via social media. Daarnaast hebben we voorgesteld om mee te doen aan de Ombré Eyebrow Master challenge in München. Hier is MP-Brows tussen alle aanmeldingen vanuit heel Europa gekozen als winnares. Al deze successen hebben bijgedragen aan de naamsbekendheid van MP-Brows en toont aan hoe professioneel MP-Brows te werk gaat.
De cliënten van MP-Brows geven aan dat door de website, Instagram posts en videos het vertrouwd en professioneel overkomt en zij hierdoor voor MP-Brows kiezen.
Huisstijl
Dankzij de doelgroepanalyse die we hebben uitgevoerd kwam snel naar voren dat de doelgroep van MP-Brows grotendeels bestaat uit vrouwen tussen de 18 – 35 jaar oud die zich veel bezig houden met uiterlijk en make-up. Daarop gebaseerd hebben wij gekozen voor een luxe en dure uitstraling. Zo hebben we een drietal concepten gemaakt voor het logo en huisstijl. Na wat overleg hebben we een keuze gemaakt en de huisstijl verder uitgewerkt. Zo hebben we de volgende producten gemaakt:
- Logo
- Website ontwerp
- Briefpapier
- Factuur
- Envelop
- Flyer
- Roll-up banner
- Welkomstbord voor salon
- Muur belettering
- Certificaten voor de privé cursussen en masterclasses
- Werkboek en presentatie voor de masterclasses
- Doos (goodiebag)
- Cadeaubon
- Pennen
- Muurbehang
Website
Om MP-Brows een digitaal visitekaartje te geven hebben we een website opgezet waarop ze haar potentiële cliënten kan kennis laten maken met MP-Brows. Hierop kunnen bezoekers informatie vinden over PMU en prijzen. Belangrijkste is haar werk. Daarom hebben we haar geadviseerd om foto’s te maken van alle behandelingen zodat ze die op de website kan zetten. Met een handige tool kunnen bezoekers gemakkelijk de “before” en “after” foto’s zien van behandelingen. Uiteraard is het ook belangrijk dat bezoekers contact kunnen opnemen met MP-Brows. Omdat er veel vragen komen hebben we besloten om de communicatiemiddelen te beperken en gemakkelijk te houden. Zo kan MP-Brows snel reageren. De communicatiemiddelen waarvoor we gekozen hebben zijn Instagram, WhatsApp en de website/email. Zo is MP-Brows gemakkelijk te bereiken voor de doelgroep.
Omdat we niet te veel van het budget wilden besteden aan de website is er gekozen voor een WordPress site. Zo konden we gemakkelijk een thema uitkiezen, aanschaffen en installeren. De website is geoptimaliseerd voor Google en conversie.
Social media
Uit de analyse blijkt dat een groot deel van de doelgroep zich bevindt op Instagram. Daarom hebben we besloten om ons puur te focussen op Instagram en weinig aandacht te geven aan andere social media. Het Instagram profiel wordt ingericht met alle mogelijke functionaliteiten zoals “Stories” en “Profile stories”. Zo kunnen we het profiel inzetten als website met informatie zoals prijzen, over MP-Brows en kan de doelgroep zeer gemakkelijk (laagdrempelig) contact opnemen met MP-Brows. Indien nodig kunnen we later altijd nog kijken naar andere social media platformen.
Adverteren & tracking
De naam MP-Brows was in de PMU sector nog onbekend. Daardoor had de website weinig bezoekers en kwamen weinig mensen in contact met MP-Brows. De website is een goed middel om de doelgroep te overtuigen maar niet de plek waar mensen makkelijk op komen. Om in contact te komen met de doelgroep hebben we gekozen voor social media, met name Instagram. Instagram is een goed middel om de doelgroep van MP-Brows te benaderen en te triggeren. Zo hebben we een Instagram account opgezet met een plan. Het doel hiervan is het onder de aandacht brengen van MP-Brows onder de doelgroep, interesse te wekken en vervolgens te converteren. Zo hebben we een advertentie campagne op Instagram geactiveerd en heeft MP-Brows inmiddels al 8.000+ volgers in een periode van +/- 6 maanden. Het Instagram account linkt weer terug naar de website waarop meer informatie te vinden is.
Naast Instagram advertenties hebben we advertenties in Google opgezet (SEA). Zo hebben we een trefwoorden analyse opgezet waarbij we kijken naar regio’s en trefwoorden waar de doelgroep op zoekt. De lijst met trefwoorden hebben wij vervolgens ingekort en campagnes voor opgezet. Door van te voren een budget in te stellen hebben we de campagnes gestart. Deze campagnes leiden vervolgens naar specifieke pagina’s in de website.
De advertenties worden bijgehouden met Google Analytics en eens per maand stellen we de deze bij zodat we goed kunnen inspelen op trends.
Fase 2
Administratie optimaliseren
Na het opzetten en lanceren van de bovenstaande diensten zagen we een groei van aanmeldingen met 800% en staat de agenda voor de komende 2 tot 3 maanden volgeboekt. Met zo een grote groei komt er ook veel administratie bij. Het verwerken en inplannen van alle reserveringen kost namelijk veel tijd. Het is de bedoeling dat de PMU artiest minder tijd aan administratie en meer tijd aan behandelingen moet besteden.
Op basis van de bovenstaande kennis hebben we gekeken naar de administratieve werkzaamheden. We hebben in kaart gebracht hoe de behandelingen verwerkt worden en hoe we dit konden verbeteren. Een zeer groot deel kon gedigitaliseerd en geautomatiseerd worden. Daarom hebben we een applicatie gebouwd waarin alle behandelingen geregistreerd worden. Deze behandelingen worden automatisch in de Google agenda opgeslagen en optimaal ingedeeld. Elke behandeling krijgt automatisch een bevestigingsemail met een betaalverzoek. Daarnaast houden we alle gegevens bij zodat we goed kunnen inspelen op de doelgroep met advertenties, marketing en promotie. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de wachttijden zijn verlaagd en de PMU artiest 30% meer behandelingen kan uitvoeren in dezelfde tijd. Zo besparen we MP-Brows geld doordat ze geen parttime administratief medewerker in dienst hoeft te nemen.
Diensten uitbreiden en presentatie
Op het moment zijn we bezig met verdere werkzaamheden zoals het verder optimaliseren van aanmeldingen en eventuele andere diensten die de PMU artiest kan aanbieden zoals masterclasses, privé trainingen, etc.
Ook hebben we gekeken naar de presentatie van haar werk. Als je goed kijkt naar het Instagram account zie je dat de afbeeldingen steeds beter zijn geworden. Zo hebben we haar geadviseerd in het fotograferen en hebben we apparatuur hiervoor aangeschaft. Dit alles is gedaan om de foto’s allemaal in één stijl te houden en professioneler over te laten komen.
Zodra fase 2 helemaal afgerond is en we resultaten binnen hebben, kunnen we deze bekijken en een plan voor fase 3 opzetten om MP-Brows nog sterker te maken en de lange termijn strategie uit te werken.
Quote
Dankzij de investering in de marketing, het verbeteren en automatiseren van behandelingen en de processen die erbij komen, hebben we een prachtige groei meegemaakt. De aantal aanmeldingen zijn op dit moment (december 2018) gegroeid met 800% in vergelijking met mei 2018. De verwachting is dat we dankzij andere diensten vanaf januari 2019 nog eens een groei van 30% kunnen realiseren in vergelijking met december 2018. Dat is een groei van 1040% sinds mei 2018! Met de tools die we tot onze beschikking hebben kunnen we de groei nauwkeurig in de gaten houden en inspelen op potentiële trends.